П`ятниця, 27.06.2025, 09:14

Рогатинська районна школа естетичного виховання учнів

Меню сайту
Категорії розділу
Мої статті [4]
Оголошення [0]
Оголошення
Статистика

Онлайн всього: 3
Гостей: 3
Користувачів: 0
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
  • uCoz Community
  • uCoz Manual
  • Video Tutorials
  • Official Template Store
  • Best uCoz Websites
  • Головна » Статті » Мої статті

    Методичні рекомендації щодо організації ігрової діяльності на занятті гуртка

      

    За довгі роки позашкільна освіта стала центром становлення юних обдарувань і талантів, інтелектуального та духовного збагачення дитини, розвитку дитини, розвитку творчої особистості. 

    Сучасний виховний процес у позашкільних навчальних закладах освіти стикається з рядом задач, які вимагають від керівників гуртків бути дипломатом у складному світі вподобань та настроїв дитини.

    Позашкільний заклад є місцем відпочинку дітей, адже навчання у гуртках за власним вибором – це вже своєрідна форма відпочинку. І щоб цей відпочинок був найбільш цікавим, плідним, необхідно на заняттях гуртка вдало застосовувати різноманітні форми та методи організації навчально-виховної роботи. Бо навчання у гуртках не повинно бути одноманітною діяльністю. Дитина лише тоді полюбить гурток, коли керівник поєднає теоретичні та практичні заняття з грою, принесе дух змагання. Ігрові форми роботи створюють можливості для розкриття особистості кожного гуртківця, згуртування дитячого колективу, а також виховують та навчають. Але, мабуть, найголовніше допомагають керівнику гуртка якнайбільше дізнатися про своїх вихованців.

    Використовуючи ігрові прийоми роботи на гурткових заняттях, педагог має можливість не лише активізувати увагу дітей, зацікавити та викликати бажання працювати, а й вивчити особистість гуртківця та розкрити потенціал кожного вихованця.

               Методика організації ігор на заняттях гуртка

    Вітчизняні та зарубіжні педагоги рекомендують активно впроваджувати в навчально-виховний процес позашкільних закладів ігрові форми та методи роботи з метою зростання зацікавленості дітей до гурткових занять. 

    Гра ні в якому разі не терпить примусу і є процесом суто добровільним. Гравці не ставлять перед собою ніякої дидактичної мети і завдань, їх цікавить тільки ігровий результат. За всієї привабливості ідеї використання ігрової діяльності у навчальному процесі, необхідно зазначити, що ігри доречні й ефективні не на всіх заняттях. Досить доречно використовувати ігри для актуалізації знань або для зняття втоми на занятті.

    Під час планування, підготовки і проведення гри на заняттях керівнику гуртка необхідно дотримуватись наступних методичних принципів і правил:

    ·       Керівник гуртка має чітко усвідомлювати дидактичні завдання використання ігрових елементів у навчальному процесі й організувати всю діяльність на занятті з орієнтацією на виконання цих завдань. Усі учасники повинні знати і виконувати правила гри, про які їх докладно інформують до її початку.

    ·       На занятті не повинно бути сторонніх спостерігачів, тому важливо залучити всіх гуртківців до активної діяльності. Разом з тим участь у грі – справа добровільна, тому не варто змушувати грати дітей пасивних або тих, які соромляться. Спочатку їм можна запропонувати ролі експертів чи асистентів педагога. Через деякий час вони самі попросяться в гру.

    ·       На занятті, як і в будь-якій грі, обов’язково має бути присутнім елемент несподіванки і непередбачуваності, що дає змогу активізувати вияв творчих здібностей учнів.

    ·       Періодично слід змінювати правила гри, щоб вона не набридла і залишалася цікавою дітям. При цьому система підрахунку балів і визначення переможців мають залишатися максимально простими й наочними. Дуже корисно бали матеріалізувати (у вигляді фішок чи зірочок) і записувати їх на зведеному табло.

    ·       Дуже тонка процедура – розподіл ігрових завдань. Тут педагог має виявити весь психологічний і педагогічний такт. Гуртківців, які не можуть похвалитися знаннями, необхідно підтримувати, створювати для них ситуацію успіху, щоб вселити впевненість. Незаперечних відмінників і нестримних лідерів можна й навантажити відповідно – їхня перемога буде важчою, але не менш бажаною.

    ·       Необхідно якомога повніше використовувати багаті можливості гри для розвитку вміння працювати в колективі, що передбачає розподіл ролей у команді, причому краще, якщо це зроблять самі учні ( під непрямим керівництвом педагога, звичайно).

    ·       Гра неможлива без духу змагання, тому переможці в ній мають бути обовязково. Важливо тільки, щоб азарт не спричинив психологічних травм, тому не можна допускати образ і глузувань. Програвати, та й вигравати, треба вміти гідно.

    ·       Будь-яка гра завершується підбиттям підсумків. Усі бали підраховують і сумують.

    Під час використання ігор на заняттях діти почувають себе вільно і комфортно. Причому це стосується всіх учнів, які мають різні психологічні особливості. У процесі гри «навіть інтелектуально пасивна дитина спроможна виконати таке завдання, яке їй важко дається  у звичайній життєвій ситуації, тому що тут не існує тієї «жорсткої смуги оцінювання», а отже, знижується його тривожність, напруження, негативне ставлення до навчальної діяльності».

    Підбираючи ігри, слід поєднувати два елементи – пізнавальний та ігровий. Створюючи ігрову ситуацію відповідно до змісту програми, керівник гуртка повинен чітко спланувати діяльність гуртківців, спрямувати її на досягнення поставленої мети. Коли визначено завдання, педагог надає йому ігрового змісту, окреслюючи ігрові дії. Ігровий зміст спонукає дітей до гри. А коли виникає особиста зацікавленість, то зявляється і активність, і творчі думки, і дії, і хвилювання за себе, гурток, весь колектив.

    Раціональне використання ігрових методів сприяє позитивній зміні рівнів активності вихованців: від репродуктивного через пошуковий до творчого. Тут допомагає логічне використання методів від більш простих (ігри-вправи) до складних (рольові). Гра впливає на розвиток логічного мислення, теоретичних знань і практичних умінь та навичок, самостійності та самоосвіти, колективного співробітництва.

    Готуючись до заняття, педагог повинен чітко продумати послідовність ігрових дій, організацію учнів. Тривалість гри, її контроль, підбиття підсумків та оцінку.

    У додатках наведено ігри, які рекомендовано використовувати на заняттях гуртків в позашкільному навчальному закладі.

                                    Висновки

    Гра… Вона приходить у життя дитини з раннього віку. Граючись, діти глибше пізнають життя, набувають різних навичок і вмінь. Недарма ж гру називають «восьмим чудом світу». І не дивно, що гра викликає такий інтерес і у непосидючих хлопчиків, і у сором’язливих дівчаток. Під час ігрової діяльності розвиваються фізичні сили дитини, твердішою стає рука, гнучкішим тіло, гострішим зір, розвиваються кмітливість, винахідливість, ініціатива.

    У грі формуються і моральні якості дитини: доброта, чуйність, вміння переборювати труднощі, долати перешкоди. Розвивається увага дітей, пам’ять, наполегливість, воля.

    Гра займає важливе місце в житті кожної дитини, надає їй можливість спробувати себе в різноманітних ролях, ситуаціях, отримати досвід спілкування з іншими дітьми.

    Традиційне навчання у позашкільних закладах є у більшій мірі монотонним і одноманітним. Усвідомлюючи це, педагоги намагаються використовувати нетрадиційні та активні методи навчання.

    Дані ігри можуть допомогти:

    ·       зняти втому на занятті;

    ·       активізувати навчальну діяльність, підвищити активність дітей;

    ·       дати відчуття свободи і розкутості;

    ·       поліпшити взаємини педагога і дітей;

    ·       зміцнити дружні відносини у гуртку;

    ·       вивчити характерні особливості вихованців.

    При використанні ігор необхідно дотримуватися наступних рекомендацій:

    ·       у грі бере участь вся група ( якщо гра використовується для «розрядки» на занятті);

    ·       всі варіанти виконання завдань учнями підбадьорювати і доброзичливо коментувати;

    ·       атмосфера при проведенні ігор повинна бути емоційно позитивною.

    Під час спільної діяльності у грі починають зароджуватися дружні стосунки, що ґрунтуються на спільних переживаннях, колективній творчості. У колективних іграх особливо помітні відмінності і характері дітей, у їхньому розвиткові. Відтак виникає і нерівноправність дітей в іграх. Одні завжди керують, інші навіть не наважуються щось пропонувати.

    Гра – найкоротший шлях впливу на дитину. На прогулянці, біля вогнища, під час заняття гуртка гра допоможе дітям встановити добрий клімат людських взаємин.

    Тому не дивно, що гра, як основа життєдіяльності дітей, завжди займає та займатиме провідне місце у роботі позашкільного навчального закладу.

     

     

       

     

     


    Категорія: Мої статті | Додав: Zaver (26.02.2013)
    Переглядів: 4094 | Рейтинг: 0.0/0
    Всього коментарів: 0
    Ім`я *:
    Email *:
    Код *: