Аналіз існуючої педагогічної ситуації і стану проведення профорієнтаційної
роботи з дітьми та учнівською молоддю у більшості загальноосвітніх навчальних
закладів дає підстави стверджувати, що вона проводиться суто формально або
взагалі відсутня. За таких обставин суттєво зростає роль і значення
позашкільних навчальних закладів. Профорієнтаційна робота, яку проводять
позашкільні заклади, сприяє тому, що учні замислюються про майбутню професію,
випробовують свої можливості у привабливих для них професіях. Багато з них
знаходить своє життєве покликання, набуває умінь та навичок, які, без сумніву,
знадобляться у подальшому житті.
Сьогоднішні школярі завтра вийдуть на ринок праці. І навіть, якщо вони не
виберуть для себе ту чи іншу професію, то завдяки отриманому в закладі досвіду,
вони зможуть уникнути багатьох помилок, що роблять їхні однолітки, які не мали
можливості випробовувати себе. Профорієнтаційна робота в умовах
позашкільного навчального закладу
На сьогодні позашкільна освіта відіграє важливу роль у вихованні та
формуванні професійних інтересів школярів. Вона є самостійним та самоцінним
видом освітньої діяльності і розглядається як одна з головних ланок
безперервної освіти в системі всебічного виховання особистості. Позашкільні
навчальні заклади створюють сприятливі умови для професійного самовизначення
підростаючого покоління.
Над цим питанням активно працює педагогічний колектив Рогатинської районної
школи естетичного виховання учнів. Через різноманітні форми проведення
гурткових занять (бесіди, лекції, практичні роботи, концертні виступи,
екскурсії та ін.) педагоги стараються не лише навчати дітей тому чи іншому виду
діяльності, а й донести інформацію та створити умови для професійного
самовизначення дитини. При цьому особливо важливу роль відіграє також
трирівнева класифікація гуртків та студії, які працюють у нашому позашкільному
навчальному закладу.
Вивчення питання професійного самовизначення дітей та учнівської молоді,
подальшої професійної освіти та працевлаштування випускників позашкільних
навчальних закладів доцільно здійснювати спільно з батьками вихованців,
педагогами основної школи, центрами (відділами) профорієнтації територіальних
центрів зайнятості, що дозволить коректувати проведення профорієнтаційної
роботи та підвищить її ефективність.
Орієнтовні форми
профорієнтаційної роботи
Розв’язанню
проблем професійної орієнтації сприяє організація різноманітних форм проведення
гурткових занять, на яких закріплюються теоретичні знання і використовуються
набуті учнями навички. Розглянемо деякі із них.
Виховний захід
«Орієнтуємо на професії народних промислів»
Мета заходу:
1.
Формування у школярів позитивного
ставлення до робітничих професій.
2.
Формування в учнів сталих професійних
інтересів і правильно мотивованих намірів щодо вибору професії, що ґрунтуються
на індивідуально-психологічних особливостях і можливостях учнів та потребах
ринку праці.
3.
Ознайомити вихованців із професією
різьбяра.
Місце проведення: музей-садиба М. Угрина-Безгрішного.
Учасники заходу –
вихованці гуртка народних ремесел, керівник гуртка, спеціаліст районного центру
зайнятості, майстер по різьбі.
Хід заходу
1.
Вступне слово спеціаліста з
профорієнтації. Сучасний ринок праці. Перспективи працевлаштування.
2.
Відновлення у суспільстві соціального
статусу робітника, престижу робітничих професій.
3.
Професіографічна характеристика (користуючись
схемою) професії «Різьбяр»
4.
Виступ майстра по різьбі.
5.
Анкетування вихованців.
6.
Екскурсія по музею.
7.
Підведення підсумків.
Гра «Пакет»
Мета: вчити учнів правильно приймати рішення, враховуючи усі
«за» і «проти».
Матеріали: великі саморобні конверти, яблуко, цибулина, пляшка з
водою із крана.
Учасники гри: вихованці
гуртків (учні 8-10 класів)
Хід гри
Вибирається 3 учасників. Їм пропонується вибрати один із 4 пакетів. У 1
пакеті – яблуко, у 2 – цибулина, у 3 – пляшка і 4 – порожній. Ніхто з дітей не
знає, що знаходиться в пакетах. Спостерігачі можуть давати поради на рахунок
вибору. Коли учні зробили свій вибір, починається обговорення. Слід
запропонувати такі питання для обговорення:
Ø
Чому Ви обрали цей пакет?
Ø
Чого Вам не вистачало, щоб прийняти
рішення?
Ø
Що Ви відчули, коли відкрили пакет?
Ø
Які наслідки і чи були вони приємними
для Вас?
Після обговорення керівник гуртка підводить підсумки і говорить, що для
прийняття рішення потрібно мати достатньо кількість інформації, а учасники її
не мали. Тому вони робили свій вибір, керуючись тільки інтуїцією та порадами
оточуючих. А це відповідно і приводило до розчарувань (в пакеті не було нічого,
пляшка із звичайною водою, а не з фантою, тобто не те, на що сподівалися учні).
Слід наголосити на тому, що для правильного рішення потрібна достатня кількість
інформації.
Гра «Вдалий та
невдалий вибір професії»
Мета: активізувати інтерес до вивчення професій, сформувати
навички самостійного аналізу професій.
Матеріали: дошка або фліп-чарт, маркери.
Учасники гри: вихованці
гуртків (учні 7-9 класів)
Інструкція:Вправа проводиться у 2 етапи. Ведучому потрібно
накреслити на дошці або фліп-чарті таблицю. Яка складається з двох колонок.
«Вдалий вибір професії» та «Невдалий вибір професії».
1 етап. «Давайте визначимо наслідки вдалого для людини вибору
професії»(відповіді учнів записуються у ліву колонку)
2 етап. «Давайте визначимо наслідки невдалого для людини вибору професії»
(відповіді записуються у ліву колонку таблиці)
Підказки ведучому:
Вдалий вибір професії:
Ø
інтерес та зацікавленість у роботі;
Ø
моральне задоволення професійною
діяльністю;
Ø
фізичне та психологічне здоров’я;
Ø
вдосконалення професійних знань;
Ø
кар’єрне
зростання;
Ø
висока заробітна плата;
Ø
авторитет
Невдалий вибір професії:
Ø
втрачається інтерес;
Ø
незадоволеність професійною діяльністю;
Ø
перенапруження пасивна адаптація в
колективі;
Ø
безробіття;
Ø
витрати коштів на здобуття нової
професії;
Ø
стрес;
Ø
депресія;
Ø
занижена самооцінка;
Ø
людина не може себе реалізувати як
особистість на ринку праці.
Гра
«Оптимісти та скептики»
Мета: сформувати позитивне ставлення до професій, які
користуються попитом на ринку праці.
Матеріали: описи робітничих професій.
Учасники гри: вихованці
гуртків (учні 8-10 класів)
Інструкція: «Пропоную вам розділитися на дві команди «скептики» та
«оптимісти». Оберемо яку-небудь робітничу професію, яка користується попитом на
ринку праці. Завдання команді «оптимістів» - попрацювавши з описом обраної
професії, презентуйте її, визначивши усі достоїнства та переваги. При цьому
необхідно розкрити такі питання:
Ø
Яке значення має ця професія для
суспільства;
Ø
Яка праця в ній використовується;
Ø
Чи має ця професія медичні
протипоказання;
Ø
Якими якостями повинен володіти
професіонал
Завдання команди «скептиків» - визначте фактори, через які не варто обирати
дану професію. За кожну розкриту характеристику команда отримує 1 бал.
Команди готуються протягом 5 хвилин потім презентують свої відповіді. При
обговоренні завдання ведучого перевести негативні сторони в позитивні.
У кінці гри можна звернутися до учнів з питаннями:
Ø
Чи змінилось Ваше ставлення та уявлення
про професію, яку ми аналізували;
Ø
Хто із Вас хотів би вибрати цю професію;
Ø
Чим вона подобається;
Ø
Чи може одна і та характеристика бути
для одних людей достоїнством, а для інших недоліком
Мозковий
штурм «Порадь мені, як вибрати професію»
Мета: узагальнити знання дітей з даної теми, перевірити рівень
засвоєння знань, дати можливість їх самим частково намітити шляхи вибору
професії, зробити цей процес добре продуманим та послідовним.
Матеріали: ватман, маркери.
Учасники гри: вихованці гуртків ( учні 7-9 класів)
Хід роботи: учнів ділять на 2 групи. Їм пропонується скласти
порадник «як правильно вибрати професію». Діти записують усі поради на ватмані.
Після вони роблять презентацію своїх шедеврів.
Висновки
Кажуть, що людина народжується двічі – перший раз – маленькою дитиною, коли
з’являється на
світ як жива людина-істота, а другий раз – як особистість, коли вибирає справу
свого життя, свою професію. Цей важливий крок повинен бути добре виваженим,
цілком усвідомленим, інакше буде розчарування та даремно згаяний час. Адже
випадковий вибір професії може бути вдалим тільки випадково. Тільки для тих,
хто зумів знайти своє покликання, робота стає радістю, сенсом життя. Коли ж
цього не відбувається, то праця перетворюється на важкий тягар, який людина
несе як неминучість. З цього приводу відомий український педагог і психолог
К.Д.Ушинський писав.. «Якщо ви вдало виберете працю і вкладете в неї свою душу,
то щастя саме вас знайде».
Приходячи на навчання у позашкільний навчальний заклад, діти, перебуваючи у
полоні власних захоплень та уподобань, фактично здобувають додаткові знання,
удосконалюють те, що закладено в них генетично. Дехто, потрапивши в якийсь
гурток так би мовити за компанію, часто несподівано для себе відкриває у собі
прихований Божий дар та пов’язує свою майбутнє із мистецтвом.
Багато випускників нашого навчального закладу зазначають, що заняття у
гуртках та студії, участь у конкурсах, концертах, фестивалях привчають до
праці, виробляють почуття відповідальності, витривалості. Вихованці
Рогатинської ШЕВу наголошують на тому, що саме під час навчання у нашій школі
вони знайшли себе і це допомогло їм вибрати свою майбутню професію.
За останні 5 років школа допомогла підготувати до професійної діяльності
понад 20 випускників. Шестеро вихованців минулого навчального року стали
студентами профільних навчальних закладів.
Хочеться навести конкретні приклади вдало проведеної профорієнтаційної
роботи у нашій школі.
Вихованці гуртка народних ремесел (кер. Б. Стилавський) Кічула Андрій,
Демкович Михайло, Когут Іван, Ладин Михайло закінчили Івано-Франківське училище
№ 3 по спеціальності «різьба по дереву», а Бучак Ігор – Прикарпатський
національний університет по спеціальності «декоративно-прикладне мистецтво».
Особливо хочеться відмітити роботу керівника зразкової студії
образотворчого мистецтва О.Й. Бойкевича. За плечима педагога великий досвід
роботи з дітьми. Багато його вихованців пішли слідами свого вчителя.
Випускниця студії образотворчого мистецтва (кер. О. Бойкевич) Макогін Ірина
стала студенткою Коломийського педагогічного коледжу ( спеціальність
«образотворче мистецтво»), Рудак Наталія поступила на навчання у Національний
університет «Львівська політехніка» (спеціальність «архітектура»), Моржуль
Василь та Рибак Вікторія навчаються у Прикарпатському національному
університеті, Верняковська Оксана є студенткою Львівського коледжу. Учень цієї
студії Сталащук Тарас став студентом Івано-Франківського ПТУ і буде навчатися
професії «столяра-краснодеревщика».
Готуються до вступу у спеціалізовані навчальні заклади випускники студії
Проць Наталія та Ромах Ірина.
Випускник хореографічного гуртка Білоус Ігор минулого року закінчив
Теребовлянське вище училище культури по спеціальності «народна хореографія» і
переддипломну практику проходив на базі зразкового колективу «Опільчанка» (кер.
Л.Горинь).
Стала студенткою Калуського вищого училища культури вихованка Л.М.Горинь
Окрепка Марія. Готуються до вступу у Теребовлянське вище училище культури Євген
Лотоцький та у Прикарпатський національний університет ім.В.Стефаника на
спеціальність «хореографія» Муховська Юлія.
Багато наших вихованців продовжують і надалі займатися улюбленою справою.
Навчаючись у коледжах, університетах, інститутах, вони приймають активну участь
у художній самодіяльності (Вільхова Таня, Даниляк Леся, Ясінська Юлія, Івоса
Оксана та ін.), використовують набуті знання на практиці та на дозвіллі
займаються улюбленою справою.
Керівник гуртка нашої школи К.І.Андрусів всю свою майстерність старається
передати дітям, більшість з яких є учні Рогатинської школи-інтернату. Вихованці
гуртка народної іграшки «Рукавичка» активно продовжують своє навчання у
середньо-професійних навчальних закладах. Для них отримані знання на гурткових
заняттях стають визначальними при виборі майбутньої професії.
Важливу роль у формуванні професійних інтересів школярів є відвідування
мистецьких виставок, екскурсії у профільні навчальні заклади, зустрічі із
студентами вузів – колишніми випускниками школи.
Отже, сучасна позашкільна освіта в Україні на початку нового тисячоліття
перебуває у процесі інтенсивного розвитку, плідного пошуку, активізації
науково-педагогічної ініціативи. Позашкільні заклади повинні стати тим місцем
для особистості вихованця і педагога, де буде духовно збагачуватись кожен
учасник навчально-виховного процесу. Адже весь навчально-виховний процес у
позашкільних закладах повинен бути спрямований на те, щоб допомогти дитині визначитись
не лише ким бути, а як жити, як влаштувати свій індивідуальний спосіб життя
так, щоб стати компетентним та необхідним суспільству.
|